A.F.Th.


A.F.Th. blijf ik, nooit gewend geraakt aan zijn schrijversnaam, Adri noemen. Ik was blij deze week dat Adri van der Heijden eindelijk de Constantijn Huygens-prijs kreeg die eigenlijk al een P.C. Hooft-prijs had moeten zijn.

Voor mij is Van der Heijden de beste schrijver van Nederland. Terwijl ik dat schrijf, voel ik dezelfde twijfel van Elsbeth Etty of de beste nou Van der Heijden of Grunberg is, maar tegenover de zenuwprikkende intelligentie van Grunberg die ik altijd met een kloppend hart lees, staat de bijna metafysische klik met Van der Heijden. Dat bindt.Ik noem Adri, Adri omdat ik hem vanaf het eerste deel van ‘De tandeloze tijd’ al ruim dertig jaar ken. Ook wel een beetje omdat ik, uit dezelfde streek, uit een soortgelijk dorp, uit een vergelijkbare maatschappelijke kleur, hem vanaf de eerste pagina begreep. Als een Van der Heijden personage over de grote gloeiende zon zegt: kijk daar staat ‘Philips zoveel watt’ op geschreven, dan weet ik wat hij bedoelt.

Niet dat Van der Heijden zich zwaar in politieke strijd begeeft maar wie nu het treffen van ME en krakers in ‘Advocaat van de hanen’ leest, zal toch even denken aan de verschrikkingen waarmee de speculatiezucht ons heeft opgescheept en de zeepbel van de bij elkaar gespeculeerde lege kantoortorens die ons elk moment in het gezicht kan spatten.

Het gaat net zoals in vele verhaallijnen en personages waarin Van der Heijden als een orakel een voorspelling legt, die zich later in een noodlottige wending invult; de cirkel sluit.

Het is te makkelijk om Van der Heijden te zien als een kroniekschrijver van een tijd of van een generatie die de grenzen van klasse en dorp doorbreekt. Zijn virtuoze vermenging van grote stemmen in kleine verhalen en kleine stemmen in grote verhalen, scheppen meer dan geschiedenis. Van der Heijden schept een epos dat je met recht, naar Shakespeare, een optocht van Vrouwe Fortuna mag noemen. Zijn personages lopen kriskras door zijn oeuvre en springen van de ene roman naar de andere. Ze zijn in de loop van het werk en van de (tandeloze) tijd mythisch geworden, levend in de breedte, gedreven door angsten, euforieën, verslavingen, obsessies, rituelen, bezweringen. Ze worden nooit geroepen tot goedkope verlossing, ze vervallen nooit tot boze afrekening, ze lopen door in onophoudelijke vermomming en transformatie. Er is altijd nog meer; er komt altijd nog meer: het bestaan blijft maar doorbestaan.

De taal van Van der Heijden is een mythe op zichzelf. Iemand die zo mooi schrijft, lijkt over een apart departement in de Nederlandse taal te beschikken. Daar zitten meer woorden en woorden met meer betekenissen in dan die wij hebben, zinsstructuren als toverformules, metaforen als miniplots en bloedmooie titels.

Volgens mij is associatie de energie in Van der Heijden. In inhoud. In vorm. Hij heeft meermaals uitgelegd hoe hij van kind af aan verhalen oproept met opgeslagen reeksen kernwoorden die associaties bevatten en verbinden.

Ik houd in het bijzonder van zijn requiems: voor een jeugdliefde, een jeugdvriend, voor zijn vader en moeder. Vorig jaar is daar het schokkende requiem voor zijn zoon bijgekomen.

Dat requiem zal nooit voltooid zijn. Ik zag Adri van der Heijden in het journaal zijn dankwoord voor de Huygens-prijs uitspreken. Thuis, want anderhalf jaar na de dood van zijn zoon, was hij nog niet bij machte om dat in publiek te doen. Zijn grote lijf, vol van de zoon die eerder sterfelijk bleek dan hij, is afhankelijk van zijn zoon als muze, zegt hij. Van de levende zoon en nu, door een onvermoed geluk, van de dode zoon.

Het stemde mij droevig. Bij iedere roman van Adri van der Heijden zal ik aan zijn zoon denken naar Van der Heijdens manier van associatie die hij op mij heeft overgebracht.


7 reacties on “A.F.Th.”

  1. Uit je woorden begrijp ik dat je het boek over Tonio hebt gelezen. Ik heb altijd moeite met requiems, zeker nadat ik I.M. van Connie Palmen las. Aan het boek over Hans durf ik niet te beginnen.
    Je spreekt over Adri’s schrijfstijl en zonder hem ooit te hebben gelezen trekt hij me nu aan. Zijn ‘Schervengericht’ dat, wellicht al veel te lang, in mijn boekenkast staat.
    Als jij me ervan overtuigt dat het boek over Tonio het egodocument overstijgt ga ik het alsnog een keer lezen. Maar eerst Het Schervengericht.

    Like

    • Babyboom schreef:

      Ik wil je er graag van overtuigen dat ‘Tonio Een requiem roman’ het egodocument overstijgt. Van der Heijden is te veel verhalenverteller om zijn toehoorders te verdrinken in IM-sentiment. Van der Heijden schrijft een roman over wie wij zijn als de bliksem inslaat en we dakloos in het niets staren. Hij blijft trouw aan zijn verhalenvertellers-bloed: zoekt naar de voortekens, naar misschien zijn noodlottig tekort en zelfs bouwt hij een plot in rondom het onbekende vriendinnetje als getuige van de realiteit en als deel van wie zijn zoon is. Van der Heijden vaart zijn odyssee met de plagen van minuten, uren, dagen om zijn zoon over de dood heen levend te borgen.
      ‘Het Schervengericht’ is in elk geval prachtig om te beginnen. Het is als deel van Homo duplex een beetje een uitstapje van Van der Heijdens canon hoewel de onderliggende geschiedenis van Polanski en Sharon Tate dicht in een bepaald stuk geschiedenis staat. Voor mij intrigeert het tergende kat- en muisspel tussen dader en slachtoffer en misschien is deze roman wel de meest ingenieuze Van der Heijden.

      Like

      • Veel dank, babyboom. Alleen al jouw eigen schrijfstijl overtuigt me ervan dat je een lezer bent naar wiens oordeel ik graag mijn oren laat hangen.
        Je leest Adrie heel zorgvuldig en beschrijft zijn schrijven integer, zie ik.
        Ik print je bijdrage en jouw reactie aan mij uit en bewaar dit in Het Schervengericht. voor als de tijd rijp is.

        Like

  2. kruzdlo Rob schreef:

    Mooi blog.Fijn om te lezen en Ingrid Tonio is niet wat jij denkt dat een requiem is.

    Ik zag Adri vaak in café Zwart. Ben een keer verschrikkelijk doorgezakt met hem.

    Toen ik je blog las zie ik ook meteen beelden van hem dus nogmaals, heel goed blog.

    Gr Rob

    Like

  3. Roos van Rooij schreef:

    Ben natuurlijk fan van de Amerikaanse en Engelse literatuur, maar in Nederland gaat er voor mij ook echt niemand boven “Adri”! Ik heb alles van hem gelezen en vond dus ook dat ik Tonio MOEST lezen. Maar het is niet alleen een requiem, maar ook een prachtige roman

    Like

  4. thrammy schreef:

    Mooi blog over een van de parels van de Nederlandse literatuur.

    Ik heb lang geleden enkele boeken van Van der Heijden gelezen, heb ook de film ‘Tonio’ gezien, maar het boek nog niet gelezen. Zal eerst nog wat meer van hem gaan lezen en kom dan terug met commentaar.

    Like


Plaats een reactie