Gemiste opstand


De ziektekostenverzekeraars geven het wat onderhands toe: er is niet zo vaak overgestapt dit (afgelopen) jaar als zij gehoopt hadden.

Aan de verzekeraars heeft het niet gelegen, dat is zeker. De verzekeraars voerden campagnes waarbij de kruideniersoorlogen tussen Albert Heijn, Aldi, Plus, Lidl, Jumbo tot kinderachtige schermutselingen verbleekten. Behalve met een onoverzienbaar aantal voordeelaanbiedingen in premie, eigen risico en vergoedingen bluften de verzekeraars met dé unieke, dé persoonlijke, dé op maat gesneden verzekering. Ze ontketenden zelfs een eigen variant op klassebevoordeling: gunstige polissen voor gezond levers, hoger opgeleiden, vegetariërs, niet-rokers, vakbondsleden, risico-armen.

De regering moedigde de burger aan om te plussen en te minnen in het aanbod ziektekostenverzekeringen. Minister na minister verkondigde dat je zelf echt euro’s kon besparen, juist nu de bezuinigingen het leven zoveel duurder maken.

Maar ondanks alle propaganda hebben de mensen zich niet genoeg laten opporren. Waarom? Wie zal het zeggen. Misschien omdat de verzekeringen hun basispremie sowieso moesten verlagen. Misschien omdat mensen toch liever niet gokken met (eigen) ziekterisico. Misschien omdat ze cynisch dachten, wat ik op punt a bespaar betaal ik op punt b weer bij. Misschien ook omdat de goudgeld campagnes een slechte boodschap uitzonden: iemand gaat die kosten betalen en welke andere iemand is er dan de klant?

Sinds de stelselwijziging in 2006 de medische zorg op de markt heeft gezet, roept de marktwerking in de zorg emotionele discussies op. Niet alleen omdat de ‘klant’ veel meer betaalt maar ook omdat het commerciële principe weerstand oproept. Leken weten niet hoe publieke of verplichte afdrachten zich verhouden tot private winsten en ze zien het uitgangspunt van verzekeren, namelijk het delen van ondraagbare risico’s, steeds meer wegsmelten.

De marktwerking in de zorg, zei de nationale ombudsman Brenninkmeijer onlangs, is op een ramp aan het uitlopen en ‘Den Haag heeft geen oog voor wat er zich allemaal afspeelt.’

Nee. Niemand snapt hoe het systeem werkt. De technocratie vervreemdt de verzekerde van gewone dagelijkse medische hulp. De relatie tussen verrichting en prijs is ondoorzichtig en in elk geval berekend naar tarieven van de hoogste medische verdieners. De afrekenmethode via een onbestuurbaar computerprogramma produceert bizarre rekeningen. Zelfs evidente ontsporingen worden goedgepraat met de onfeilbaarheid van het marktwerkingsbeginsel. Het systeem is het systeem is het systeem.

Inhoudelijk valt er meer te vrezen dan het systeem. De markt kent noch ideologie noch democratie. De markt kent slechts één doel: geld verdienen.

Wie zal het verbazen als het medisch bedrijf gaat opereren zoals speculerende banken en multinationals. Dat het medisch bedrijf wordt geleid door dikbetaalde managers gericht op korte termijn winst, dat het vraag en aanbod manipuleert, dat het bedrijven en diensten splitst voor meer opbrengst, dat het producten verknipt, nepproducten creëert, koppelverkoop opdringt, dure of juist alledaagse aandoeningen uitsluit; kortom dat medische zorg balanceert op het randje tussen gokkast en value for money.

Ik geloof niet dat er iemand blij wordt van de marktwerking in de zorg, behalve zij die de winsten tellen. Soms krijg ik daar vuige gedachten over. Stel nou eens dat wij zelf de commerciële ratrace in de zorg opblazen. Dat kan heel simpel. Iedereen, maar dan ook iedereen, stapt over naar één verzekeraar en het principe marktwerking loopt leeg als een doorgeprikte ballon. Die kans voor open doel krijgen we ieder jaar. We hebben het weer niet gedurfd in 2013. Maar met een beetje herbloggen en retweeten moet dat toch ooit lukken.

Advertenties

2 reacties on “Gemiste opstand”

  1. jokezelf schreef:

    Goed stuk en een razend goed idee! En dan allemaal weer gewoon terug naar het aloude ziekenfonds.

    Like


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s